دریای نور ، یکی از بزرگترین الماس های برش خورده در جهان است که وزن آن 182 قیراط (36 گرم) تخمین زده می شود. یکی از نادرترین مواردی است که در الماس یافت می شود رنگ صورتی کمرنگ آن است. این الماس در موزه جواهرات ملی ایران در خیابان فردوسی تهران قرار دارد.

این الماس در جنگ با هند در سال ۱۷۳۹ میلادی توسط نادر شاه افشار به غنیمت گرفته شد. دریای نور پس از قتل نادرشاه به نوهٔ او شاهرخ میرزا(آخرین پادشاه افشاری) رسید. همچنین این جواهر در زمان محمدعلی شاه قاجار و هنگام شکست وی ازمشروطه خواهان به سفارت روسیه برده شد که توسط مشروطه‌خواهان باز پس گرفته شد.

دریای نور تا زمان ناصرالدین شاه قاجار در میان یکی از بازوبندهای سلطنتی نصب می‌شد، ولی در زمان او که استفاده از بازوبند منسوخ شد، آن را به صورت پیش کلاه درآوردند و در قابی زرین با شیر و خورشید و تاج مرصع به ۴۵۷ قطعه برلیان ریز و عالی و چهار قطعه یاقوت قرار دادند. این الماس برلیان از دو سو تراش خورده است و به شکل هرم مثلث‌ القاعده‌ای است که قاعدهٔ آن چهار سانتی‌ متر طول و سه سانتی‌متر پهنا دارد و دو سوی دیگر حدود دو سانتی‌متر است. همهٔ سطوح دریای نور صاف و یک نواخت است بجز یک سمت آن که فتحعلی شاه قاجار با کندن عبارت «سلطان صاحبقران فتح‌علی‌شاه قاجار ۱۲۴۴»، آن را متمایز کرده‌است.