1- الماس ستاره بزرگ آفریقا با وزن 530.20 قیراط

ستاره بزرگ آفریقا با القاب مختلفی شناخته میشود. معروف ترین آنها "کالینان اول" و "ستاره آفریقا" هستند. این سنگ بزرگترین (سنگ صیقلی) الماس در جهان است که به شکل گلابی و دارای 74 وجه است. این الماس در Royal Scepter(عصای سلطنتی)  با سایر جواهرات سلطنتی در برج لندن به نمایش گذاشته شده است. این الماس در واقع بخشی از بزرگترین کریستال الماس تا کنون بود (به نام کالینان) که در سال 1095 در یک تور بازرسی از معدن برتر در ترانسوا ، آفریقای جنوبی یافت شد. آقای جوزف اسچر از آمستردام کالینین را تراش داد. اما تنها بعد از این که وی الماس عظیم را نزدیک به شش ماه بررسی کرد. سرانجام ، وی در مورد 9 سنگ اصلی و 96 سنگ براق کوچکتر تصمیم گرفت. پس از کشف اولیه ، علائم مشخصی حاکی از آن بود که کالینان حتی بخشی از یک بلور بزرگتر است. با این حال ، قسمت گمشده دیگر هرگز پیدا نشد.

2- الماس اورلوف (the orloff) به وزن 300 قیراط

این الماس سبز کمی مایل به آبی در هندوستان کشف شده است. این یک الماس استثنایی خالص است که در حال حاضر، در گنجینه الماس روسیه در مسکو قرار دارد. طبق عقیده رایج، این الماس چشم الماس خدای هندو بت vishnu، در معبد پناهگاه در سریانگام بوده است. اما در دهه 1700 ، یک بیابانگرد فرانسوی آن را دزدید که از ترس مجازات، فقط جرات کرد یک چشم را بیرون بیاورد. بنابراین، چشم دیگر در مجسمه باقی مانده است. وقتی بالاخره الماس را بیرون آورد ، بیابانگرد به مادراس سفر کرد. در اینجا او آن را به مبلغ 2،000 پوند به یک کاپیتان دریایی انگلیسی فروخت.

با گذشت سالها ، الماس آبی رنگ راه خود را به آمستردام جایی که گریگوری اورلوف ، یک عضو روسی در آن ساکن بود، پیدا کرد. او عاشق سابق ملکه کاترین بزرگ بود. او این سنگ را به مبلغ 90،000 پوند خرید و برای كاترین به روسیه آورد. اورلوف این سنگ را پس از خودش نامگذاری کرد. كاترین سنگ را روی عصای سلطنتی سوار كرد و در ازای الماس اورلوف ، کاخ مرمر را به دوستش گریگوری داد. متأسفانه ، این سنگ نتوانست به گرگوری کمک کند تا عشق کاترین را جلب کند. و او با دلی شکسته، در سال 1783 درگذشت. مردم روسیه در سال 1812 الماس اورلوف را در مقبره یک کشیش پنهان کردند. آنها می ترسیدند ناپلئون قصد ورود به مسکو را داشته باشد. ظاهراً ناپلئون اورلوف را پیدا کرد و وقتی روح روحانی کشیش ظاهر شد و لشکر خود را نفرین کرد ، قصد ادعای آن را داشت. و ناپلئون بدون اورلوف پا به فرار گذاشت.

3- الماس قرن ( the centenary diamond ) به وزن 273.85 قیراط

در ژوئن 1986 در معدن اصلی (premier) کشف شد، الماس قرن در ابتدا حدود 599.10 قیراط وزن داشت. استاد برش الماس، گابی تولکوفسکی و تیمش نزدیک به سه سال زمان صرف کردند تا آن را به بزرگترین و مدرن ترین روش، بی عیب و نقص و با خلوص بالا تغییر دهند. الماس قرن دارای 247 وجه است. 164 عدد از آنها بر بالای سنگ و 83 عدد از آنها زیر تسمه الماس قرار دارند. در کل ، وزن آن 273.85 قیراط است. این الماس در ماه مه 1991 در برج لندن رونمایی شد.

4- الماس ریجنت (the Regent) با وزن 140.50 قیراط

اگرچه ریجنت بزرگترین الماس نیست، اما برش و عدم نقصان در آن باعث شده است تا در نوع خود بی نظیر و بسیار با ارزش باشد. این سنگ ابتدا در سال 1698 در هند کشف شد. مردی به نام توماس پیت ، فرماندار مادراس، آن را به دست آورد و الماس را برای اهداف برش به انگلیس فرستاد. این الماس در سال 1717 برای تاج فرانسه به رجنتس فروخته شد و نخستین بار در سال 1722 بر روی باند تاج گلدوني نقره ای لوئیز شانزدهم قرار گرفت. بعد از آنكه در سال 1775 آن را روی تاج لویی شانزدهم گذاشتند، چند دهه بعد، در سال 1825، چارلز ایكس الماس را بر روی تاج تاج گذاری خود پوشید. در طول امپراتوری دوم، آنها الماس را بر روی "الماس یونانی ملکه یوگی (Empress Eugenie) قرار دادند. در حال حاضر ، ریجنت در لوور پاریس قرار دارد.

5- الماس کوه نور با وزن 105.60 قیراط

این الماس با برش بیضی شکل، بخشی از جواهرات تاج سلطنتی انگلیس است. "کوه نور" دارای تاریخی است که به سال 1304 باز می گردد. این الماس با طولانی ترین تاریخچه در بین تمام الماسهای معروف است. راجها(پادشاه) مالوا(malwa) الماس را در قرن شانزدهم تصرف کرد. بعدها، امپراطوران مغول الماس را به دست آوردند و آن را در عرش معروف طاووس قرار دادند.

این الماس پس از پایان امپراتوری پارسی به هند رسید. پس از یک تاریخ طولانی در حرکت از یک امپراتور به دیگری ، شرکت هند شرقی انگلیس کوه نور را به دست آورد. آنها آن را به ملکه ویکتوریا معرفی کردند. ملکه ابتدا آن را در یک سینه بند پوشید. بعداً، بخشی از تاج ایالتی شد که توسط ملکه الکساندرا و ملکه ماری پوشیده شد. در سال 1937 ، ملکه الیزابت برای تاج گذاری خود تاج را با کوه نور تزئین نمود. در حال حاضر ، این الماس در برج لندن و درکنار سایر جواهرات تاج قرار دارد.