کل ذخایر طلای معدنی شناخته شده در کشور، برپایه جداول آماری سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) حدود ۳۰۰ تن برآورد شده است.
عمده تولید طلای معدنی در ایران تا سال ۱۳۹۳ توسط سه
 معدن طلای آق‌دره ( که به عنوان دومین معدن طلای کشور در بخش تخت سلیمان، در ۳۰ کیلومتری شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی واقع شده‌است)، موته اصفهان ( از توابع شهرستان میمه و در فاصله ۵۰ کیلومتری از این شهر قرار دارد،که به صورت روباز است و دارای ۹ کانسار طلادار می‌باشد.) و کوه زر سمنان (دامغان) انجام گرفته است.

 سال ۱۳۹۳ معدن طلای زرشوران آذربایجان غربی (تکاب) به عنوان بزرگترین معدن طلای ایران که در ۳۵ کیلومتری شهرستان تکاب و ۱۵ کیلومتری مجموعه گردشگری تخت سلیمان واقع شده، افتتاح شد که از نظر میزان تولید به عنوان بزرگترین معدن طلای کشور محسوب می‌شود. 

ظرفیت تولید معادن و کارخانه ها:

 بررسی ظرفیتهای معادن و کارخانههای طلای کشور نشان می دهد که در آق دره، ظرفیت تولید سالانه دو هزار و ۱۰۰ کیلوگرمی ایجاد شده است که میزان تقریبی تولید سالانه یکهزار و ۵۰۰ کیلوگرم طلا را به وسیله بهره برداری بخض خصوصی داراست.  زرشوران آذربایجان غربی نیز به ظرفیت سه هزار کیلوگرم رسیده است که بهره بردار آن سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است.موته اصفهان با ظرفیت سالیانه ۵۴۰ کیلوگرم و میزان تولید تقریبی سالیانه ۳۰۰ کیلوگرم و کوه زر خراسان رضوی (تربت حیدریه) با ظرفیت تولید ۴۲۰ کیلوگرم و میزان تقریبی تولید سالیانه ۲۵۰ کیلوگرم و اخترچی در استان مرکزی با ظرفیت تولید ۱۵۰ کیلوگرم در سال و میزان تقریبی تولید ۱۰۰ کیلوگرم و همچنین شرکت ملی صنایع مس ایران نیز به عنوان محصول جانبی، سالیانه حدود ۶۰۰ کیلوگرم طلا تولید میکند.

در مصاحبه ای با بهروز برنا عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، اعلام شده است که هم اکنون 32 معدن طلا در کشور وجود دارد که 21 مورد از آها فعال و 9 مورد آن غیر فعال و 2 مورد در حال تجهیز هستند. در سال گذشته در کشور  حدود ۱۰ تن تولید طلا از معادن داشته ایم در حالی که در ایران که یک درصد کل زمین را شامل می‌شود، حداقل باید ۳۲ تن طلا تولید کنیم.

۱۲۱ کشور در دنیا بحث اکتشافات طلا را پیگیری می‌کنند که رخداد اکتشافاتی طلا در آنجا شکل گرفته است و تاکنون ۳ هزار و ۲۰۰ تن طلا سالیانه در کل دنیا استخراج می‌شود.