قدیمی ترین گوهر در جهان  مروارید است که با قدمت بسیاری اعتقاد بر این است که انسان اولیه، زمانی که به دنبال تهیه غذا در امتداد سواحل بوده است، این گوهر کرانبها را کشف کرده است.
نمونه ای از مرورید کشف شده، از هزاران سال گذشته، مربوط به جواهرات مروارید موجود در تابوت یک شاهزاده ی زن است که قدمت جواهرات او به 420 سال قبل از میلاد میرسد و هم اکنون در موزه لور پاریس نگه داری میشود.

مروارید ها، به این خاطر که توسط موجودات زنده تولید می شوند، جزو دسته ی جواهرات آلی قرار می گیرند. هر مروارید در ابتدا موجودیت خود را به صورت شن ریزه یا ذره ی دیگری درون صدف یکی از آبزیان و یا نرم تنان آبهای شیرین آغاز می کند. در ادامه سیسستم دفاعی نرم تن وارد عمل شده و ماده را لایه به لایه و سطح به سطح با ماده ای با نام صدف مروارید، یا مادر مروارید می پوشاند و در نهایت تا حدی ضخیم میشود که مروارید را شکل می دهد. برعکس اکثر جواهرات غیر آلی، مرواریدها بر اساس مکان پیدایش و یا شکل ظاهری دسته بندی می شوند.

انواع مرواریدها:

1- مرواریدهای طبیعی: زمانی شکل می گیرند که جسمی بیگانه وارد صدف نرم تن شده و لایه های صدف مروارید همانند لایه های پیاز در اطراف ذره رشد می نماید. این مرواریدهای طبیعی، بسته به شکل جسمی که در آنها پوشیده می شود، در اشکال متنوعی وجود دارند و درعین حال کمیاب و بسیار گران قیمت هستند و عموما بر اساس وزن به قیراط و فراوانی آنها در طبیعت قیمت گذاری میشوند.

2- مرواریدهای کشت شده: که همانند گونه های طبیعی، درون یک نرم تن رشد می کنند اما تفاوت آنها دخالت انسان در روند آن است که صدف با احتیاط و به آرامی برداشته شده و جسمی در آن جاگذاری می شود، اشکال این اجسام با توجه به شکل نهایی مروارید متفاوت هستند. با گذشت زمان، جسم توسط لایه های صدف پوشانده می شود.
عمق صدف پوشاننده به نوع نرم تن، نوع آبی که در آن زندگی می کند و همچنین مدت زمانی که طول می کشد تا جسم بیگانه قبل از کشت وارد محل شود، بستگی دارد و با افزایش ضخامت صدف مروارید، کیفیت و مقاومت مروارید کشت شده نیز افزایش خواهد یافت. مرواریدهای کشت شده بر اساس اندازه ی میلیمتری آنها قیمت گذاری می شوند.

3- مرواریدهای آب شور: که درون نرم تنان آب شور رشد می کنند و آنها نیز به دو نوع طبیعی و کشت شده یافت می شوند.

4- مرواریدهای آب شیرین: که درون نرم تنان آبهای شیرین،که در رودخانه و یا دریاچه زیست می کنند، پرورش میابند. این گروه تقریبا در اکثر موارد کشت می شوند.

5- مرواریدهای ساختگی : که از پوشش پلاستیکی و یا کریستال ساخته می شوند. مرواریدهای پلاستیکی به خاطر وزن کمتر و برش راحت تر اغلب آسان تر تولید میشوند و از مرواریدهای واقعی سطح صاف و صیقلی تری دارند، اما مرواریدهای کریستالی سخت تر هستند و شباهت بیشتری به مرواریدهای طبیعی و یا کشت شده دارند.

مروارید های کروی، هرچه شکل گرد تری داشته باشد، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت. مرواریدهای متقارن شامل مرواریدهای گلابی شکل و دیگر اشکال متقارن نیز می شوند. این گونه کروی نیستند. اما مرواریدهای بی تناسب، دارای اشکال بی قاعده هستند و اغلب ارزان ترین نوع مرواریدها میباشند، اما می توان گفت که خاص و زیبا هستند و همچنین بسیاری از جواهرات از مرواریدهای بی تناسب طبیعی ساخته می شوند.

فراوانی صدف طبیعی تخت، در خلیج فارس نشاندهنده این موضوع است که مروارید در این خلیج به فراوانی یافت می شده است. حتی قبل از کشف نفت، تجارت مروارید یکی از مهم ترین منابع درآمد در این منطقه محسوب می شده است. اما امروزه مروارید طبیعی از نادرترین سنگ های قیمتی است که به ندرت و تنها در دریاهای نزدیک بحرین و استرالیا یافت می شود. کمیاب بودن مروارید نیز یکی از عوامل مهم در قیمت آن به شمار می رود.

در گذشته مروارید دارای شکلهای یکنواخت و اندازه های ثابتی بوده است، اما امروزه استفاده از مروارید با رنگهای متنوع و اشکال گوناگون، کابرد زیادی پیدا کرده و بسیاری از جواهرسازان به استفاده از مروارید های خاص برای ارائه طرح های خلاقانه را در ساخت جواهرات به کار میبرند.

خواص مروارید: از بین بردن اضطراب، الهام بخش در ایجاد ابتکار، بالا بردن سوی چشم و درخشندگی آن، تقویت عضلات و اعصاب و رفع کمبود کلسیم و... در منابع مختلفی ذکر شده است.