طلاهایی که از معدن استخراج میشوند به دلیل اینکه بسیار نرم هستند ( به طوری که با ناخن کشیدن روی آنها خط ایجاد میشود)، مناسب ساخت زیور آلات طلا نیستند. به همین دلیل در موقع ذوب و ساخت،  با فلزات دیگری مانند نقره و مس ترکیب می شوند، تا برای ساخت مصنوعات طلا مناسب شده و شکل و ظاهر خود را از دست ندهند.

در طلاسازی، میزان خلوص یک ماده یا فلز، در یک وزن معین را عیار آن فلز یا آلیاژ می نامند. بر اساس استاندارد جهانی، خالص ترین نوع طلا با عیار 24 شناخته می شود. طلای خالص را برابر 1000 در نظر می‌گیریم. یعنی در یک کیلو طلا، 1000 گرم طلای خالص وجود دارد.
به طور معمول طلاهای با عیار 24و 21و 18و 12و 9 در بازار موجود هستند که با درصد خلوص به ترتیب 99.9 و 875 و 750 و 705 و 500 و 375 شناخته میشوند.
در کشورهای مختلف، طلا با عیارهای خاصی طرفداران خاص خود را داراست، در کشور ما، به طور معمول عیار طلا پایین تر از 18 نیست و عیارهای
18 و 21 و 22 معمول و مرسومتر است. در شهر یزد از طلای 20 عیار و در استان‌های جنوبی کشور نیز از طلای 21 و 22 عیار بیشتر استفاده می‌کنند. در استان‌های جنوبی کشور رنگ دلخواهشان زرد پررنگ است و زرد پررنگ در طلا با عیار بالاتر است اما در شهرهای تهران وشهرهای شمالی و نیز استان‌های مرکزی کشور ترجیح می دهند از طلای 18 عیار استفاده کنند که در بیشتر کشورهای دنیا نیز معمول و مرسوم است.

از گذشته تا به امروز فلز مس، بهترین گزینه برای ترکیب با طلا بوده است، چرا که هم قیمت پایین تری دارد و هم به فراوانی یافت می‌شود. البته اتحادیه صنف طلا فروشان بر کارگاها و کارخانه‌های سازندگی طلا نظارت دارند که بر حسب استانداردهای تعریف شده، شمش‌های 24 عیار یا آبشده‌های 18 عیار در آنها ساخته شود. و برای این منظور، اتحادیه صنف طلا و جواهر بازرسانی را برای نظارت روی کار سازندگان و تولید کنندگان طلا و جواهر فرستاده تا عیار مصنوعات طلایی که می‌سازند،  منطبق با استانداردهای جهانی باشد.

علاوه بر فلز مس، فلزات دیگری مانند نقره و پلاتین و رودیوم را نیز با طلا ترکیب می‌کنند تا هم عیار طلای خام را طبق استانداردها کاهش داده و هم با استفاده از فلزات سفید رنگ، رنگ طلاهای زرد را سفید نمایند که البته برای سازندگان طلا و جواهرات، فلزاتی مانند نقره و پلاتین برای ترکیب با طلای 24 عیار، به طور معمول مقرون به صرفه نخواهد بود و به دلیل گرانتر بودن این فلزات، بیشتر از فلز رودیوم برای این منظور استفاده میشود..

 

برای سنجش عیار طلا: راه‌های مختلفی وجود دارد. ساده‌ترین روش، استفاده از سنگ محک است. سنگ محک یکی از رایجترین وسایل برای سنجش عیار طلاست که معمولا در هر طلا فروشی یافت می‌شود .البته دستگاه‌های پیشرفته‌ی دیگر هم ساخته شده که به سادگی با استفاده از آن می‌توان عیار طلا را تشخیص داد. البته برای عیار سنجی شمشهای طلا و طلاهای آب شده نیاز به ری گیری است.
ری گیری آزمایشگاه عیارسنجی است که قسمتی از گوشه‌ی طلای آب شده را جدا می‌کنند و برای ری گیری و عیار سنجی به آزمایشگاه می‌فرستند، تا عمل عیار سنجی را روی آن ها انجام دهند
.