برش الماس دارای قدمتی طولانی است که می توان آن را در قرون وسطا نیز، ردیابی کرد. قبل از آن زمان، الماس به عنوان جواهرات استفاده نمی شد، اما با شروع قرون وسطی همه چیز تغییر کرد و این سنگ ها به نمادی از قدرت، ظرافت، ازدواج و تمایل تبدیل شدند. جواهر فروشی ها شروع به شکل گیری کردند، و از برش الماس، برای جذاب تر شدن آنها استفاده نمودند. پادشاهان از الماس استفاده می کردند تا معشوقه های خود را به دست آورند. سالهاست که این سنگها با پادشاهی های سراسر اروپا و سایر افراد ثروتمند ارتباط نزدیکی داشتند. امروزه الماس برای همه در دسترس است. برش الماس به طور مداوم تکامل می یابد. با ظهور روش های جدید در برش جواهرات، فرصتی جدید برای زیباتر ساختن سنگ ها به دست می آورند زیرا که، درخشش الماس بسته به روش برش آن میتواند جلوه های گونا گونی داشته باشد. در زیر تعدادی از محبوب ترین اشکال و تراش الماس را معرفی خواهیم نمود.

1- برش برلیان گرد (round brilliant)

که محبوب ترین شکل الماس است و صدها سال است که الماس تراش ها، با این برش کار می کنند تا درخشندگی و روشنایی آن ها،به حداکثر برسد. به علت اینکه این برش انعطاف پذیری بالایی را در چهار فاکتور اصلی ارزش گذاری الماس ( یعنی برش، شفافیت، رنگ و وزن)، ارائه می دهد ، با انتخاب الماس هایی با درجه کیفیت بیشتر، میتوانید بیشترین درخشش را در یک الماس گرد ایجاد کنید.

2- برش پرنس (Princess)

الماسهای برش شده پرنسس به دو شکل مربع و مستطیل در دسترس هستند و به دلیل نحوه برش، فوق العاده درخشان هستند. رنگ ساطع شده از الماسهای برش پرنسس بسیار بی نظیر است. در حالی که رنگ سایر الماس ها به طور عمده در مرکز نمایش داده می شود، الماس های برش شده پرنسس در هر گوشه  نیز رنگی متمایز را نشان می دهند.

3- برش طرح مارکیز (Marquise)

الماس طرح مارکیز، شکل مناسبی برای به حداکثر رساندن وزن قیراط است. شکل منحصر به فرد آن باعث می شود دستها و انگشتان دست، طولانی تر و باریک تر به نظر برسد. طرح کلی الماس با نسبت طول به عرض آن مشخص می شود، که ایده ای از شکل  الماس را نمایش می دهد.

4- طرح کوسن (cushion)

الماس برش طرح کوسن، پ یک برش بدون انتها است که نام خود را به خاطر شکل بالش مانند خود به دست آورده است. الماسهای برش خورده به لطف گوشه های گرد و وجه های جنبی بزرگتر، از نظر ظاهری درخشش و وضوح خاصی دارند. این الماس ها به شکل مربع و مستطیل در دسترس هستند.

5- طرح امرالد (Emerald) (طرح زمرد)

الماسهای با تراش امرالد، به دلیل جنبه های مستطیل شکل که به داخل بدنه الماس بریده شده، از درخشش و نوری منحصر به فرد برخوردار هستند. این برش ، وضوح اصلی الماس را به دلیل جدول بزرگ مستطیل شکل ، به زیبایی نشان می دهد ، همچنین باعث می شود اجزاء، رنگ ظاهری بیشتری پیدا کنند.

6- الماس های گلابی شکل (pear shaped)

ترکیبی از برش های گرد و مارکیز هستند. سبک اشک الماس های شکل گلابی استثنایی است و شکل باریک گلابی شکل آنها، ظاهری نرم و لطیف و باریکتر به انگشتان و دستها می بخشد. الماس های شکل گلابی شکل برای ایجاد حداکثر درخشش برش خورده اند ، بنابراین جستجوی تقارن عالی در آنها بسیار مهم است.

7- الماس های بیضی شکل (Oval)

الماس برش بیضی، شکل ظاهری کلاسیک با پیچ و تابی مدرن را دارا هستند. این یک نوع برش محبوب در انواع جواهرات، به ویژه در حلقه های نامزدی است، ازن این رو که باعث می شود تا آن را با دیگر جواهرات به راحتی هماهنگ کنید.درخشش باورنکردنی آنها، شبیه به برش گرد درخشان است، و همچنین در برجسته تر کردن انگشتان بلند و باریک دست نقش بسازیی دارد.

8- برش اسچر (Asscher)

الماسهای با برش اسچر، به دلیل سبک مشابه برش، اغلب با برش امرالد، اشتباه گرفته میشوند. در حالی که آنها داری شکلی مربع مانند هستند( نه مستطیلی). این برش،در اوایل دهه 1920 ایجاد شده است و اخیراً محبوبیت خود را به ویژه در میان افراد مشهور، افزایش داده است.