در باور گذشتگان زمرد سنگی مقدس از سیاره ونوس است. زمرد سنگی قیمتی و سلطنتی است که نرمی آن، آنها را برای حک کردن توسط هنرمندان بسیار ماهر آسان می کند اگر چه ما نمی توانیم درباره دوام آنها همین حرف را بزنیم. نام این سنگ از کلمه فرانسوی esmeralde گرفته شده است و همچنین ریشه یونانی از کلمه smaragdos، به معنی سنگ سبز را دارد.

رنگ سبز، زمرد در دنیای سنگ های جواهر رقیب ندارد و یکی از چهار سنگ جواهر گران قیمت محسوب می شود، این چهار سنگ عبارتند از یاقوت، لعل بدخشان و الماس و زمرد. با وجود اینکه زمرد امروزه یکی از باارزش ترین سنگ های جواهر موجود در جهان است، بیشتر آنها به دلیل مقاومت کمی که دارند خیلی زود آسیب میبینند.

اگر سنگ تولد شما زمرد است، یا شما به طور ساده یکی از علاقه مندان به زمرد هستید، به سادگی باید اطمینان حاصل کنید که از زمردها با دقت بیشتری نسبت به سایر سنگهای قیمتی استفاده می کنید. جواهرات زمرد هنوز هم می توانند به عنوان جواهرات زینتی روزانه و معمول ما پوشیده شوند، اما فقط مطمئن شوید که برخی از مراقبت های لازم را دنبال می کنید و مرتباً آنها را برای بهترین وجه تمیز می کنید.

برای مراقبت از زمرد، قبل از هر چیز "صبر نکنید تا خیلی دیر شود." از روزی که صاحب جواهرات زمرد میشوید، اطمینان حاصل کنید که حداقل سه بار در هفته آنها را با یک پارچه نرم تمیز کنید. از انتظار تا سفت شدن رسوبات سطحی خودداری کنید زیرا زمردها قادر به مقاومت در برابر تمیز کردن شیمیایی یا اولتراسونیک نیستند. بهترین راه برای تمیز کردن زمرد با تمیز کردن سنگ با پارچه آغشته به صابون ( نه مواد شوینده قوی ) و سپس شستشوی آنها به آرامی با آب است.

یک عادت هوشمندانه دیگر جلوگیری از قرار گرفتن زمرد در دمای خیلی بالا یا خیلی پایین است. آنها سطوح پایه ای ضعیفی دارند که این درجه حرارت های غیر معمول می تواند ترک هایی در سنگ شما ایجاد کند. علاوه بر این، باید در دور از معرض قرار دادن مداوم، در برابر منابع گرمایی، مانند نور خورشید نیز دقت کرد. این امر، مانع از تغییر رنگ سنگ های شما می شود. جدا از همه این مراقبت ها، زمرد هرگز نباید پوشیده یا در یک جعبه ناهموار نگهداری شود. برای نگهداری زمردها از پارچه یا کیسه های نرم استفاده کنید و هرگز آنها را با جواهرات دیگر نگهداری نکنید.

جواهرات زمرد منحصر به فرد هستند، بنابراین باید توجه ویژه ای نیز به آنها داشته باشیم. رعایت این اصول نگهداری، جواهرات زمرد شما را مانند جواهرات جدید، درخشان حفظ میکند.

تقریبا تمام زمردهای طبیعی دارای ناسرگی هستند و در همه آنها از روغن یا انگم استفاده شده تا ترک ها و شکاف ها پر شوند. وجود همین روغن و انگم ها باعث شده است که تشخیص زمردهای طبیعی را در میان سایر جواهرات مشابه آسان نر کند. با تابیده شدن نور مصنوعی ناسرگی ها و شکاف های موجود در سنگ، تاییدکننده زمرد طبیعی خواهند بود.
رنگ زمرد به دلیل وجود کرومیوم و وانادیوم است و در زیر نور طبیعی، بسیار خودنمایی می کند. یکی از ساده ترین روش های دیگر برای شناسایی زمردهای سبز، آزمایش آنها در مورد میزان چگالی و سختی نیز میباشد.

در مورد زمردها حتی بیشتر از سایر سنگها و جواهرات رنگی، این رنگ است که شاخص اصلی ارزش آن تلقی می شود. زمردها، سبز تیره، سبز متمایل به آبی و گاهی بریل سبز متمایل به زرد هستند. رنگ سبز این سنگ ها نیز به دلیل وجود ناخالصی های کورومیوم و وانادیوم آنها است. محبوب ترین و ارزشمندترین سنگ زمرد به رنگ سبز کمی آبی رنگ است با این حال هر چقدر آبی آن بیشتر باشد از ارزشش نیز کمتر می شود. اصطلاح زمردهای کلمبیایی نیز معمولا برای توصیف سنگ های سبز متمایل به آبی و درخشان، صرف نظر از جایی که از آن بدست آمده اند، استفاده می شود. زمردهایی که رنگ روشن تری دارند را نیز زمردهای برزیلی می نامند، حتی اگر در کشور دیگری حفاری شده باشند.

معمولا زمردها به شکلی برش داده می شوند که مخصوص خود این دسته یعنی برش زمردین یا امرالد نام دارد. برش زمردین، یک برش پلکانی به شکل مستطیل یا مربع، با گوشه های بریده شده است.
این سبک برش زیبایی و درخشندگی رنگ سنگ را چندین برابر می کند و در عین حال از مقاومت مکانیکی و فشار داخلی سنگ هم محافظت می نماید. زمردها در اشکالی مانند گلابی، بیضی و دایره هم برش داده می شوند و مواردی از آنها که در درجات پایین تر قرار دارند، معمولا به صورت دانه ای و مهره ای برش داده می شوند.

یکی از بزرگترین زمردهای جهان زمرد مغول است که این زمرد در سال 1695 به وزن 217.80 قیراط و طول 10سانتی متر کشف شده است و یک طرف آن متون عبادی نگاشته شده و بر روی طرف دیگرش حکاکی های گلدار نقش بسته اند. زمردها از زمان گذشته تا بحال در عزت نفس تاثیرگذار بوده اند، به همین دلیل بعضی از مشهورترین آنها را می توان در موزه ها و کلکسیون های شخصی دید. برای مثال موزه تاریخ طبیعی نیویورک فنجانی را نمایش میدهد که از زمرد خالص ساخته شده و به امپراتور جهانگیز تعلق دارد و پس از پاتریشیا، یکی از بزرگترین زمردهای کلمبیایی با وزن 632 قیراط، قرار می گیرد. مجموعه بانک بوگوتا دارای پنج زمرد ارزشمند، با وزن از 220 تا 1796 قیراط است و زمردهای درخشانی که قسمتی از خزانه جواهرات ملی ایرانیان شامل تاج سلطنتی ملکه سابق فرح است. در زیر تصویری از تاج زمرد ( هفت زمرد ) فرح پهلوی را مشاهده مینمایید.