جهش نرخ اونس جهانی طلا در این روزها ، نظر بسیاری از کارشناسان بین المللی را به خود جلب کرده است. طی روزها ی گذشته، در معاملات اولیه بازارهای آسیایی قیمت اونس طلا به یک هزار و 943 دلار در هر واحد رسیده است که این بالاترین رقم ثبت شده برای فلز طلا است. تنها حدود 19 سال پیش، بعد از حملات 11 سپتامبر سال 2002 میلادی، قیمت اونس طلا تا یک هزار و 921 دلار افزایش یافته بود. 

 اُنس با نماد Oz که سرواژه عبارت Ounce است، نمایش داده میشود. برای اندازه‌گیری وزن فلزات گران ‌بها مانند طلا، نقره، پلاتین و پالادیم، از اُنس بین‌المللی تروا استفاده می‌شود. که معادل 31.1034768 گرم است. این اونس فقط برای اندازه‌گیری این فلزات گران‌بها کاربرد دارد و وزن شمش‌ها و سکه‌های طلا و دیگر فلزات گران‌بها و همین‌طور قیمت آن‌ها معمولاً با اونس تروا بیان می‌شود، در نتیجه صطلاح یک اونس طلا به معنی طلایی یک پارچه، با وزن یک اونس تروا و با خلوص 99.99 درصد (یا همان 24 عیار) است. جالب است بدانید که واحد انس در دستگاه‌ها و کشورهای مختلف، متفاوت است. به همین دلیل مراقب باشید که واحد اونس را برای چه اجسامی و نیز در کجا به کار می‌ برید.

بانک جهانی در گزارشی که ماه پیش درباره چشم‌انداز اقتصاد امسال جهان منتشر کرده است به تفصیل به تاثیر منفی شیوع کرونا بر اقتصاد کشورهای مختلف دنیا پرداخته و تخمین زده است که اقتصاد جهان در سال 2020 حدود 5.2 درصد کوچک شود، که آن را بزرگترین رکود اقتصادی طی دهه های گذشته دانسته است و همچنین پیش بینی کرده است که در سال 2021 میلادی اقتصاد جهان با خروج از رکود، 4.2 درصد رشد خواهد کرد.

رابطه ارزش دلار و اونس جهانی معمولا غیر مستقیم است و هر چه ارزش دلار در جهان کاهش پیدا می‌کند به همان میزان اونس جهانی با افزایش قیمت و ارزش مواجه خواهد شد. در این رابطه محمد کشتی آرای نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و فروشندگان تهران، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: جنگ تجاری بین چین و آمریکا مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت اونس جهانی است و بدین ترتیب که حدود یک ماه گذشته اونس جهانی اندکی افزایش یافت و همین افزایش قیمت موجب افزایش تقاضا در بازارهای جهانی شد و در نهایت با افزایش تنش‌های تجاری چین و آمریکا و افزایش تقاضا در بازارهای جهانی، قیمت این کالا با رشد بی سابقه‌ای مواجه شد.

نمودار زیر تغییرات قیمت اونس جهانی را از ابتدای سال 2020 نمایش می دهد.