با انتشار آمارهای امیدوارکننده اقتصادی و امیدها به نهایی شدن بسته محرک مالی جدید در آمریکا با توافقات جدید کنگره و دونالد ترامپ، و همچنین تحت تاثیر اخبار کاهش آمار کرونا و تولید واکسن روسی برای آن، قیمت طلا از دیروز بعد از ظهر تا امروز بیش از 7 درصد افت کرده است و حتی قیمت هر اونس طلا در معاملات امروز به 1891 دلار و 10 سنت نیز رسیده است.

این در حالی است که طلا در روز دوشنبه تلاش می کرد به رکوردی که در پایان هفته گذشته ثبت کرده بود برسد، ولی تنها تا 2050 دلار بالا رفت و از آن زمان قیمت طلا رو به کاهش بوده است. لازم به ذکر است که قیمت طلا در چند هفته گذشته افزایش قابل توجهی داشت به طوریکه ابتدا به 1920 دلار در هر اونس و سپس تا بیش از 2000 دلار در هر اونس صعود کرد. قیمت این فلز گرانبها حتی یک بار در هفته گذشته به 2100 دلار هم رسید.

در صورت قطعی شدن واکسن کرونای روسی، بسیاری از عواملی که در این چند ماه باعث افزایش قیمت پناهگاه‌های امن سرمایه، از جمله طلا، شده‌ بودند، دیگر به‌عنوان محرک ارزش اونس عمل نخواهند کرد. عواملی مانند چشم‌انداز اقتصادی مخدوش، تزریق نقدینگی بی‌سابقه به اقتصاد و نرخ بهره پایین بانک‌های مرکزی به گسترش همه گیری کرونا بستگی دارند و در صورتی که این پاندمی کنترل شود، بسیاری از این عوامل دیگر به افزایش تقاضای طلا دامن نخواهند زد.

در نمودار زیر تغییرات قیمت اونس طلا را در هفته گذشته مشاهده میکنید.