از دیرباز، شیوه های مختلفی برای تشخیص الماس اصل، در کوتاه ترین زمان و بالاترین دقت مورد توجه علاقه مندان به این جواهر کمیاب و قیمتی بوده است. به دلیل خصوصیات خاصو متمایز، این سنگ معمولا برای هدیه دادن به افراد ارزشمند در زندگی افراد انتخاب میشود و به همین سبب، راه های معرفی میشود تا خیال افراد از اصل بودن الماس خریداری شده راحت شود.

اما اگر در تشخیص الماس اصل تردید داشتید، با کمک گرفتن از جواهر فروشی های معتبر، و ابزار و وسایل پیشرفته ای که در اختیار دارند میتوانید از صحت این موضوع اطمینان پیدا کنید.

و اما راه هایی برای تشخیص الماس:

- الماس تقلبی روی سطح آب شناور میماند ولی الماس اصل در آب فرو میرود.

- سنگ الماس را جلو دهان خود گرفته و ها کنید، اگر سنگ برای حدود 2 ثانیه مه آلود ماند، احتمالا تقلبی است در حالی که الماس واقعی حرارت را بلافاصله پخش میکند و به سرعن از بخار دهان شما پاک میشود، با ها کردن بیشتر احتمالا الماس تقلبی  شفافیت خود را برای مدت طولانی تری از دست میدهد، اما الماس اصل به سرعت به شفافیت قبلی خود باز میگردد.

تشخیص اصل بودن الماس

- انعکاس نور در الماس حقیقی در رنگهای طیف طوسی قابل مشاهده است، اما در صورت مشاهده انعکاس طیف رنگین کمانی به احتمال زیاد این الماس تقلبی خواهد بود.

الماس اصل

- به وسیله ذره بین نیز میتوان عیب ها یا آخال های کوچکی را روی سطح الماس مشاهده کرد که سنگهای بدل این عیوب را به طور معمول ندارند.

- به وسیله اشعه ایکس نیز میتوان این تشخیص را انجام داد به طوریکه الماس های اصلی زیر اشعه ایکس دیده نخواهند شد.

- تشخیص اصل بودن به وسیله میکروسکوپ بدینگونه است که تاج یا همان لوح سنگ را برعکس زیر میکروسکوپ قرار داده، در حالی که سنگ را تکان میدهید اگر فقط و فقط یک تشعشع نارنجی ببینید، سنگ شما اصل نیست.

-تست روزنامه: بدین گونه که اگر الماس نسبتا بزرگتری در اختیار داشته باشید، زمانی که آن را بروی روزنامه قرار میدهید، اگر بتوانید نوشته های الماس را تشخیص دهید آن الماس غیر واقعی است، چرا که الماس اصل به گونه ای نور را بازتاب میدهد که نوشته ها قابل تشخیص نیستند.

الماس تقلبی

-بسیاری از الماس ها ( نه همه آنها ) وقتی نور فرابنفش یا همان UV به آنها تابانده شود یک تشعشع آبی رنگ از خودشان صادر مینمایند، بنابراین این نور آبی نشاندهنده اصل بودن الماس است.

الماس زیر uv فرا بنفش