با اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، معامله کنندگان طلا و سکه به صورت غیر فیزیکی، موسوم به معاملات فردایی و کاغذی، معاملاتی است که هیچ گونه طلا و سکه به صورت فیزیکی در آن مبادله نمیشود. اینگونه معاملات، سبب نوسان بازار شده و غیرقانونی هستند که در این مورد اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در اطلاعیه ۳۹ خود که مورخ ۱۳۹۹/۴/۱۶ صادر شده است، غیرمجاز و مجرمانه بودن این معاملات را اعلام کرده و براساس قانون مراجع انتظامی و قضایی با متخلفان برخورد خواهد نمود.

در اطلاعیه ذکر شده که  بنر آن در چندین نقطه از بازار تهران نصب شده است، تصریح شده است که معامله کنندگان طلای آب شده و سکه، باید در واحدهای کسبی دارای جواز کسب معتبر، از اتحادیه طلا و جواهر تهران داد و ستد نمایند و در صورت معامله این واحدها با دلال های کاغذی و یا فردایی، پس از صدور اخطار، واحد کسبی آن‌ها بار اول پلمب شده و در صورت تکرار، پروانه کسب به صورت دائم ابطال خواهد شد.

از دیدگاه فعالان و مقامات صنفی اتحادیه، عدم تعادل بازار، ناشی از هیچ عامل تجارتی نبوده و آنها بارها بر تاثیر حضور دلال ها و سفته بازان، در آشفتگی بازار سکه و طلا داخلی تاکید کرده‌ اند و معتقدند که این سفته‌ بازی و بورس بازی ها اجازه نخواهد داد که بازار به شکل واقعی معاملات خود را پیش ببرد.

طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر، نقره و سکه تهران کلیه وب سایت ها و کانال های اعلام نرخ و قیمت طلا و سکه، مجاز به اعلام قیمت فردایی یا کاغذی آنها نبوده و در صورت مشاهده برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.