اکثر مردم در استفاده از واژه برلیان به جای سنگ های قیمتی الماس تفاوتی قائل نمیشوند. در زیر توضیح داده میشود که تفاوت سنگ الماس و برلیان در کجا ممکن است رخ داده شود.

برلیان، نوعی تراش است که برای سنگ الماس استفاده می‌شود. امروزه در تراش برلیان، سعی بر آن است که جلوه های بصری سنگ الماس را هر چه بیشتر از گذشته، به نمایش بگذارند و نوع برش و زاویه ها را به گونه ای تنظیم نمایند، که نور تابیده شده به الماس با صفحات بیشتری از آن سنگ برخورد نموده و درخشش بیشتری را از سنگ نمایان سازد.

اما تراش های مختلفی برای سنگ الماس در بازار جوارات ارائه شده است که میتوان از معروفترین آنها: تراش برلیان (به صورت گرد) ، تراش مارکیز ( به صورت بادامی ) ، تراش پرنس ( مربعی) و تراش باگت ( مستطیلی)، نام برد. توضیح کامل تری از این تراش ها و تراش های دیگر الماس در خبری با عنوان انواع تراش های الماس قابل مشاهده است.

اکثر مردم در مورد الماس از مواردی آگاهی دارند از جمله اینکه الماس در بین سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی بالاترین درجه سختی را دارست م سنگی بسیار گران قیمت میباشد و حتی در برخی موارد الماس هایی وجود دارند که تاریخچه ی بخصوصی را با خود به همراه دارند به حدی که پشتوانه پول کشورها شده اند. معمولا نوع شفاف و بی رنگ الماس، محبوبترین و مرغوبترین نوع آن است، ولی امروزه از رنگ های مختلف آن نیز، به دلیل تنوع به وجود آمده، استقبال میشود. برای تشخیص اصل بودن الماس راه های متفاوتی وجود دارد که طی مطلبی در لینک زیر این مورد به طور مفصل توضیح داده شده است.
راه های تشخیص الماس اصل

 با این وجود بسیاری از افراد، از واژه برلیان به جای سنگ قیمتی الماس استفاده میکنند.اما باید به خاطر داشته باشیم که نام آن سنگ الماس است و تراش گرد آن تراش برلیان نام خواهد داشت.